15 مزیت که نشان میدهد چرا باید Google Analytics را یاد بگیرید

 

ما در این قسمت، 15 روش برای یادگیری Google Analytics به شما ارائه می دهیم تا در این زمینه متخصص شوید.

1.رایگان

اصلا نیازی نیست که شما اشتراک یا هزینه ماهانه برای استفاده از Google Analytics پرداخت کنید. همین موضوع باعث می شود پول شما برای کارهای دیگر صرفه جویی شود، زیرا در غیر این صورت مجبور بودید برای استفاده از ابزار تحلیلی، پول اشتراک پرداخت کنید.

2.راه اندازی ساده، فرآیند نگهداری توسط گوگل

واقعا راه اندازی این ابزار بسیار ساده است. فقط شما باید یک حساب گوگل داشته باشید. می توانید با تنظیمات اولیه کار خودتان را انجام دهید. رابط کاربری بسیار ساده و کاربر پسند می باشد. نگهداری این ابزار نیز به عهده گوگل است. گوگل همیشه در حال بهبود این ابزار می باشد و ویژگی ها و گزارش های جدید را به آن اضافه می کند.

3.آشنایی با بازدید کنندگان یا مشتریان سایت

این یکی از مهم ترین مزیت های Google Analytics می باشد. شما می توانید متوجه شوید که بازدید کننده های سایت از چه مبدا وارد سایت شما شده اند ( ترافیک مستقیم، ارگانیک، پولی، کمپین های تبلیغاتی و غیره). Google Analytics به شما نشان میدهد که از چه محل جغرافیایی ترافیک ایجاد شده، زبان، تکنولوژی، بازه سنی، شغل، جنسیت ، وفاداری به برند و علایق آنها به چه صورتی می باشد.

همچنین با استفاده از این ابزار متوجه می شوید که کاربران شما برای دسترسی به وبسایت شما از چه بستر و سیستم عاملی استفاده می کنند و اگر الگوی زمانی استفاده از سایت تغییر کند، شما متوجه می شوید. گزارش های مخاطبین و جذب آن ها (Audience and Acquisition Reports) در  Google Analytics باعث می شود تمام این اطلاعات در اختیار شما قرار بگیرد. همچنین شما میتوانید جریان ترافیکی ورودی به وبسایت خودتان از تمام منابع را پیگیری کنید.

– هر چه اطلاعات بیشتری در رابطه با مشتریان خودتان داشته باشید، نگرانی شما برای از دست دادن آنها کمتر می شود.

شما همچنین می توانید بر اساس زمان فعالیت کاربران ( روزانه، هفتگی، ماهانه) و مبدا ورود آن ها را هم شناسایی کنید.  این اطلاعات می تواند برای شناسایی مخاطبین هدف و تصمیم گیری در زمینه بازاریابی بر اساس اطلاعات به دست آمده از تحلیل ها، به شما کمک شایانی بکند.

Google Analytics تحلیل های دقیق در رابطه با مخاطبین، نرخ ترافیک، نرخ تبدیل، نرخ بازگشت ( Bounce rate)، زمان هر Session در سایت، تراکنش های مخاطبین و غیره اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار دهد. شما می توانید در مکان های مختلف سایت اطلاعات رسانی کنید و یا این که با فعالیتی دیگر، باعث افزایش وفاداری مشتریان شوید. شما اطلاعاتی را دارید که می توانید بر اساس آن تصمیم بگیرید که سایت شما بیشتر با موبایل سازگار باشد و یا این که تنها به یک نرم افزار مبتنی بر موبایل تبدیل شود یا غیره.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که بر اساس گفته های مسئولین  Google Analytics در وبسایت رسمی شان، این ابزار اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری نمی کند بلکه اطلاعات در سطح کلی را ارائه می کند که باعث محافظت از حریم شخصی کاربران می شود.

4.درک جابجایی ترافیک در وبسایت

شما می توانید رفتار آنلاین مشتریان/ بازدید کنندگان از سایت را مشاهده کنید. در حالی که ردگیری کردن این موضوع در خرید های آفلاین کار دشواری است، اما با استفاده از این ابزار می توانید ببینید افراد در سایت شما چطور جابجا شده اند، بر روی چه لینک هایی کلیک کرده اند و در نهایت چطور خرید را انجام داده اند. همچنین اگر در گام خاصی از فرآیند خرید مشتریان با مشکل رو به رو شده باشند، می توانید آن را شناسایی کنید. همچنین میتوانید تغییرات مورد نیاز برای رفع مشکلات را به سادگی روی سایت اجرا کنید. شما می توانید از این داده ها برای تصمیم گیری برای رسیدن به مخاطبین جدید یا حفظ مشتریان استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، انتشار اطلاعات الکترونیکی به هدف تبلیغات  و یا گسترش مخاطبین، می  تواند باعث وفاداری و یا مشارکت مشتریان شود.

Google Analytics داده های رفتاری مشتریان را از سیستم های مختلف جمع آوری می کند مانند نرم افزار های موبایل، وبسایت ها، نقطه آنلاین سیستم های فروش و بستر های دیگر مرتبط با اینترنت. شما می توانید تمام این موارد را در گزارش های رفتاری در  Google Analytics مشاهده کنید.

5.گزارش ها و داده های سفارشی شده

شما می توانید داده ها را بر اساس دسته بندی های جغرافیایی، سنی  و بخش های جنسیتی مشاهده کنید. می توانید ترافیک خودتان را از این ترافیک مجزا کنید ( گوگل میتواند با تفکیک آدرس های IP، ترافیک ها را به صورت مجزا ارائه کند).  همچنین میتوانید فیلتر ها در سطوح مختلف را ایجاد کنید تا تمام گزارش های در دسترس را بررسی کنید.

6.کمپین های تبلیغاتی هدفمند

با استفاده از این داده های تحلیلی در رابطه با مخاطبین، مبدا ورودی آن ها به سایت و رفتار آن ها در وبسایت شما می توانید کمپین های هدفمند با تمرکز بر روی بخش خاصی از کاربران داشته باشید. شما می توانید تصمیم گیری های دقیق را در رابطه با بازاریابی محتوایی، تبلیغات، پیشنهادات خرید، کانال های بازاریابی دیجیتال، بهینه سازی تبدیل و غیره، ارائه کنید

7.ایمیل های خودکار

زمانی که شما تنظیمات مرتبط با سفارشی سازی گزارش ها را انجام می دهید، می توانید این گزارش ها را به صورت دوره ای با ایمیل های خودکار به ایمیل های مد نظر خودتان ارسال کنید. شما می توانید تکرار این دوره ها را هم مشخص کنید و البته می توانید هر وقتی که خواستید آن ها را تغییر دهید. این کار باعث می شود که این گزارش ها به تمام افراد به صورت زمان بندی شده، مطابق نظر شما ارسال شود.

8.مشخص کردن اهداف و نظارت بر آن ها

شما می توانید بر اساس نیازهای کسب و کار خودتان، اهداف مختلف را مشخص کنید. شما می توانید از نمونه های مختلف استفاده کنید- مثلا اهداف تجاری، جذب مشتری، تحقیقاتی یا افزایش مشارکت؛ و یا می توانید اهداف سفارشی خودتان را ایجاد کنید مانند ثبت نام های آزمایشی ،کتاب های الکترونیک، دانلود و غیره. در  Google Analytics، شما می توانید این اهداف را با مرور زمان اصلاح کنید. شما می توانید عملکرد اهداف خودتان را تحت نظارت داشته و سپس بر اساس بازخورد های به دست آمده، تغییرات لازم را اجرا کنید.

9.ردگیری کمپین های تبلیغاتی

وبسایت ها همیشه کمپین  های بازاریابی را برای اهداف مشخص، اجرا می کنند. شما می توانید از این ابزار برای ردگیری کردن کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی در وبسایت خودتان استفاده کنید. با استفاده از این ابزار شما گزینه های مختلفی پیش روی خودتان خواهید داشت که می توانید  بر اساس آن، فعالیت های خودتان را اصلاح کرده و یا تاثیر آن ها را بررسی کنید.

10.افرادی که در وبسایت شما جستجو میکنند را شناسایی کنید

در صورتی که شما وبسایتی با چندین صفحه دارید و یا خطوط خدماتی یا محصولاتی مختلف را ارائه می کنید، بهتر است بدانید که چه افرادی در وبسایت شما فعالیت می کنند. سئو بر روی کلمات کلیدی تمرکز دارد که باعث می شود بازدید کننده ها از موتورهای جستجو به وبسایت شما بیایند. اما زمانی که این افراد وارد وبسایت شما می شوند، کلمات کلیدی که به دنبال آن ها هستند، به شما نشان میدهد که باید چه اطلاعات خاصی را در وبسایت خودتان قرار دهید و آیا نیاز به اصلاح صفحات وبسایت برای افزایش مشارکت مشتریان وجود دارد یا خیر. Google Analytics به شما نشان میدهد که باید چه کارهایی انجام دهید.

11.یافتن موثرترین صفحات وبسایت

با استفاده از  Google Analytics شما می توانید صفحات فرودی را پیدا کنید که کاربران زیادی وارد آن می شوند، مشخص کنید کدام لینک ها در کدام صفحات بیشترین کلیک را دریافت می کنند. در صورتی که می خواهید بیشترین بازدید کننده وارد سایت شما شود، حتما باید لینک های محبوب خودتان را در صفحه هایی قرار دهید که بیشترین کلیک را دریافت می کنند.

در عین حال،  Google Analytics اطلاعاتی را در رابطه با صفحات ضعیف سایت نیز در اختیار شما قرار میدهد. شما متوجه می شوید که کدام صفحات و به چه علت، عملکرد بدی دارند شاید این موضوع برای یک وبلاگ موضوعی طبیعی باشد ( زیرا کاربران ممکن است اطلاعاتی که می خواهند را مطالعه کنند و سپس خارج شوند )، اما قطعا برای سایت های فروشگاهی این موضوع اصلا مطلوب نیست. این ابزار بازخوردی را به شما ارائه می کند که نشان میدهد چطور باید صفحات ضعیف خودتان را بهبود بخشید.

12.بازخورد برای محتوا

با استفاده از این ابزار، شما متوجه می شوید که کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند و باعث مشارکت بازدید کنندگان می شوند. شما می توانید با الگوبرداری از این صفحات، محتوای مناسبی را ایجاد کنید. البته این موضوع مبتنی بر استراتژی های تجاری شما و همچنین اهداف شما می باشد، اما همیشه بازخورد های خوبی را میتوانید برای محتوای وبسایت خودتان از این ابزار به دست بیاورید.

13.بازخورد برای وبسایت

Google Analytics فقط در رابطه با محتوای وبسایت شما بازخورد ارائه نمی دهد بلکه برای کد نویس های سایت، برای اصلاح اهداف کسب و کار و موارد دیگر هم بازخورد ارائه میدهد. شما با استفاده از این ابزار می توانید نقاط ضعف، قدرت و مشکلات مسیر خودتان برای رسیدن به اهداف را شناسایی کنید. شما می توانید کدنویس های سایت را مطابق با اطلاعات به دست آمده از  Google Analytics، راهنمایی کنید.

14.خروجی گرفتن از داده ها در قالب های مختلف

اگر شما بخواهید از داده های  Google Analytics برای ابزار دیگر خروجی بگیرید، می توانید این کار را در قالب های مختلف (SV, TSV, TSV for Excel, Excel in XLSX format, Google Sheets, PDF) به راحتی انجام دهید.

15.سازگاری با ابزار و افزونه های دیگر

شما می توانید به راحتی افزونه های مختلفی را به این ابزار اضافه کنید، گزارش های سفارشی ایجاد کنید، داشبورد های مختلف داشته باشید و غیره. افزونه های نرم افزاری عالی وجود دارند که می توانید مبتنی بر نیازهای خودتان از آن ها استفاده کنید.

شاید لیست مزایایی که در بالا ارائه شده کامل نباشد اما سعی کردیم مهم ترین آن ها را پوشش دهیم. اما مطمئن هستم که بر اساس تجارب خودتان در زمان استفاده از  Google Analytics، متوجه مزایای گسترده آن می شوید.

چطور می توانیم  Google Analytics را بیاموزیم؟

دوره های آنلاین مختلف وجود دارد که به صورت رایگان می توانید  Google Analytics را آموزش ببینید. در منابع و کانال های دیگر نیز این آموزش های  Google Analytics در دسترس شما هستند

موسسه هایی هم وجود دارند که آموزش های مربوطه را به بهترین شکل ارائه می کنند و می توانند به صورت خصوصی فرآیند یادگیری شما را بررسی کنند تا ابعاد مختلف  Google Analytics را آموزش دیده و بتوانید از آن برای کسب و کار خودتان استفاده کنید.

همچنین میتوانید از کتاب های برتر در زمینه  Google Analytics استفاده کنید تا آموزش این ابزار را دریافت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *